Gennemsnitlig forbedring af virksomheder på 20 procent på to år
Konsulentfirmaet Astrocytia har knækket koden til at skabe succesfulde forandringer for deres kunder. Processen involverer en holistisk tilgang og fokus på virksomhedens kerneværdier.
For to år siden startede Brian Thomsen konsulentfirmaet, Astrocytia. Han var overbevist om, at han ved at omstrukturere virksomheders værdikæde ville være i stand til at optimere, innovere og vækste deres forretning.
Og det må siges, at han fik ret, for tallene viser, at Astrocytia i flere tilfælde har forbedret forretningen for flere virksomheder med op til 300 procent på bare et år.
Gennemsnitlig forbedring på 20 procent
Det er dog i de helt voldsomme tilfælde, at Astrocytia har kunnet bistå med så store forbedringer, men Brian Thomsen fortæller, at man som virksomhed godt kan forvente et stort afkast ved at samarbejde med Astrocytia – typisk med en ROI på mellem 1-2 år.
“Vi arbejder med top 100 virksomheder i Danmark og hjælper dem til at udnytte deres data og skabe mere transparente og værdiskabende processer. Det giver typisk en optimering på 20 procent over to år, hvorfor der er en ret god businesscase i at arbejde sammen med os”, siger han og uddyber, hvordan en lang række virksomheder globalt har profiteret på samarbejdet.
“Vi bevæger os i de fleste brancher og arbejder med både danske kunder og store globale kunder i hele Europa, og vi har konsulenter over hele verden fra Australien og Europa til USA.”
Erfaringen og netværket kommer fra mere end 20 års erfaring med komplekse organisationer, og med mere end 80 større projekter.
Nedbrydning af siloer
Brian Thomsen fortæller, hvordan Astrocytia grundlæggende tager udgangspunkt i virksomhedens strategi, værdikæde, processer og IT-systemer, der analyseres indgående for at få lagt en plan for, hvordan dette kan forbedres og styrke virksomhedens strategiske mål.
“Som virksomhed har du ofte stirret dig blind på, hvor det går galt i forretningen, isolerede tiltag i den enkelte afdeling eller operationelle silo. Vi arbejder i høj grad med at nedbryde denne silo-tankegang i de virksomheder, vi samarbejder med,” siger Brian Thomsen og uddyber:
“Vi oplever, at man når et langt bedre resultat ved at samarbejde på tværs af afdelinger, så alle nyder godt af at dele kompetencer og data. Det gør medarbejderne bedre og mere proaktive – så det gør i sidste ende også virksomheden bedre og mere profitabel.”
Fra strategi til implementering
Brian Thomsen fortæller, hvordan det handler om data, kommunikation og vidensdeling. Det kan dog ofte være vanskeligt at gennemskue, hvordan man lige omstrukturerer og implementerer nye tiltag i en fastlåst virksomhedsstruktur. Her adskiller Astrocytia sig fra mange andre traditionelle forandrings- og innovationsprojekter, forklarer Brian.
“Når du helt klassisk hyrer et bureau til at analysere, hvordan du kan forbedre din forretning, så er det også lige præcis det, du får: En analyse i form af en tung rapport, men aldrig nogen konkret løsning eller implementering deraf. Vi tager skridtet hele vejen fra analysen og arbejder også med den direkte implementering af de potentielle forbedringer, vi har fundet frem til i analysen.”
Han kalder det en mere holistisk tilgang, hvor man følger hele strategien til dørs. Kunderne understøttes altså hele vejen på deres rejse, inklusive change management coacing/uddannelse, og implementering af nye processer og optimeret brug af IT-systemer. Fokus er et kommercielt output som virksomheden virkeligt kan mærke, og som gør virksomhederne mere innovative, skalérbare og agile.
Den ultimative succes
“Hele vores filosofi er, at vi vil have vores kunder til at få den ultimative succes, og det tror vi i høj grad på, at vi opnår ved at arbejde respektfuldt sammen med dem og forstå deres forretning. Vi har en meget pragmatisk tilgang til forandringer og digital transformation – og ved at vise konkrete cases og eksempler fra andre kunder, gøres komplekse problemstillinger pludselig meget håndgribelige.”
Kunden er med hele vejen
Med dét udgangspunkt har Astrocytia haft stor succes i udlandet. På to år er de allerede nu et tocifret antal medarbejdere, og målet er at nå op på 100 medarbejdere og afdelinger i tre lande.
Nu samarbejder de også med flere større, danske virksomheder, der har fået øjnene op for Astrocytias anderledes tilgang til måden at optimere og transformere virksomheder på.
“Vores metode i Astrocytia handler om at få skabt forandringer samtidig med, at vi hjælper virksomhederne med at få deres kerneværdier synliggjort for deres kunder, med en optimeret virksomhed version 2.0. Og det lader til, at vi har nok virksomheder, der kunne have brug for den hjælp,” afslutter Brian Thomsen, CEO og stifter af Astrocytia.