Fritagelse for motorvejsafgift for gasdrevne lastbiler fortsætter
Der er store besparelser at hente, når man kører gennem Tyskland i en gasdrevet lastbil, da Forbundsdagens trafikudvalg har forlænget fritagelsen for motorvejsafgifter, så den gælder til udgangen af 2023. IVECO står bag den nye lastbil IVECO S-WAY NP, der fortsat kan køre gratis på de tyske MAUT-veje og giver logistikoperatører en stor konkurrencefordel.
En tre-årig forlængelse af fritagelsen for afgift (MAUT) på de tyske veje for gasdrevne lastbiler kan blive en stor økonomisk gevinst for transportvirksomheder, der investerer i biler, som kører på naturgas. Kåre Neergaard er Business Line Manager for Medium/Heavy Trucks hos IVECO, og han ser udmeldingen som et klart signal om, at omstillingen til naturgas-transport ikke kan stoppes.
»For lastbiler, der kører mange kilometer på de tyske MAUT-veje, er afgiften en væsentlig del af de samlede ejeromkostninger (TCO). I en branche, som ellers er kendt for meget lave marginer, er det en rigtig spændende businesscase,« siger han.
En diesellastbil, der kører på en MAUT-pligtig vej i Tyskland, betaler 1,40 kroner per kilometer. En lastbil, som for eksempel kører 150.000 kilometer om året, kan hurtigt køre 120.000 kilometer på en MAUT-pligtig vej. Kører vognmanden i en gasdrevet lastbil, vil han spare 14.000 kroner om måneden i betaling af MAUT. IVECOs udregninger viser, at en vognmand sparer over 600.000 kroner i TCO-omkostninger over fire år i forhold til en diesellastbil, hvis man indregner MAUT-fritagelse, investeringstilskud på gasbiler i Tyskland samt lavere brændstofudgifter.
Det er ifølge Kåre Neergaard så stort et beløb, at vognmændene er nødt til at forholde sig til det, fordi de ellers kan blive ramt på konkurrenceevnen.
Ny lastbil drager fuld nytte af fritagelse
IVECO satser stort på gaskøretøjer og har i over 20 år brudt nye grænser for brugen af naturgasteknologien i transport. Den nye langturslastbil IVECO S-WAY NP kan drage fuld nytte af afgiftsfritagelsen og er den eneste tunge gasdrevne lastbil, der er specialdesignet til langdistancetransport med en rækkevidde på op til 1.600 kilometer.
»Vi har i over 20 år udviklet på gasteknologien til både store og små lastbiler – og er hertil også blevet anerkendt for dette med flere internationale priser. Vi står stærkt og har det rigtige produkt. Vi er allerede begyndt at levere til flere danske vognmænd, som er blevet klar over, hvilke besparelser der er at hente,« siger Kåre Neergaard.
Der skal handles nu
Beslutningen om at fritage gasdrevne biler for MAUT i Tyskland skete først og fremmest for at incitere til investeringer i gasdrevne lastbiler, fordi de er bedre for miljøet end dieseldrevne lastbiler. I første omgang gjaldt fritagelsen fra 2019 til udgangen af 2020, og det er forlængelsen med yderligere tre år, som nu for alvor gør det attraktivt at investere i gasdrevne lastbiler.
»Det er nu, at danske vognmænd, der kører i Tyskland, for alvor skal tage denne her businesscase op til overvejelse. De er sikret en TCO-beregning, som er meget fordelagtig. Sætter de sig ind i en lastbil nu, har de minimum tre og et halvt år på fuldt tilskud. Uanset hvad, er det en rigtig spændende businesscase,« siger Kåre Neergaard.
Transportfirmaerne vil kunne mærke afgiftsfritagelsen på de tyske ruter, men også internationalt, fordi Tyskland har så central en placering i forhold til Europas trafikkorridorer. Fra den anden side af den tyske grænse i Østrig sender man også et klart signal om, at naturgastransport er fremtiden, ved at fritage LNG-lastbiler fra det sektorale kørselsforbud for visse godstyper i Tyrol. Yderligere er beskatningsreglerne ændret fra starten af året, så LNG ikke længere betragtes som et fossilt brændsel med de afgifter, der følger med.
Distributionsnettet for naturgas dækker allerede i dag transportveje gennem hele Europa, og der er fuld gang i udbygningen. Dertil forventes antallet af LNG-tankstationer at nå 450 i 2022 sammenlignet med 249 i 2019.