Sponsoreret indhold fra

Historisk jetfly skal tjene kunsten

Martin Brachér, kunstner og tidligere soldat, har købt et af forsvarets kasserede T-33 fly, der skal indgå i et nyt kunstprojekt, som skal sætte fokus på krigen og kunsten.

De fleste studser nok, hvis der dukker en annonce op for et brugt jetfly op. Kan man virkelig bare købe et brugt fly, der har været i forsvarets tjeneste? Og hvem er interesseret i at erhverve sig et førstegenerations-jet-fly, som selv ikke den største optimist ville drømme om at få på vingerne igen?For kunstneren Martin Brachér var det en af den slags udfordringer, han ikke kunne lade ligge. Da annoncen for jetflyet dukkede op i hans feed på Facebook, gik der ikke mange dage, før han var på vej til en hangar på Sjælland, hvor jetflyet stod. Og da han så flyet, var han ikke tvivl: Flyet skulle danne lærred til hans næste store kunstprojekt.”Det er sådan en ting, jeg bare måtte gøre. Jeg synes, at flyet er flot og har et meget specielt udtryk. Men samtidig passer det jo også til min historie, fordi jeg har en fortid i forsvaret, som jeg stoppede med for at hellige mig kunsten. Nu skal flyet også gå fra forsvaret til kunst,” siger Martin Brachér, der i sin tid begyndte at male for at få styr på nerverne før en planlagt mission til Mali, som dog endte med at blive aflyst. Kort efter besluttede Brachér at satse 100 procent på kunsten, og i dag har han skabt sig et navn og en solid platform ikke mindst ved hjælp af de sociale medier.

Kommentar til egen fortid

Det er første gang, at Martin Brachér maler uden for de velkendte lærreder, hvor han med en voldsom energi og et eksplosivt arsenal af akrylfarver har skabt sig et personligt udtryk og et stort publikum.”Det er selvfølgelig en kommentar til min egen fortid. Kontrasten mellem at tage et fly, der blev brugt til at uddanne jægerpiloter, og til at vende det til noget smukt er interessant. Det er en kærlighedserklæring til hele verden. Et budskab om, at vi skal se det bedste i hinanden og lytte lidt mindre til, hvad vi ser på sociale medier. I sidste ende handler min kunst om at skabe glæde på tværs af religion, farve og baggrund. Glæden i kunsten kan være med til at binde folk sammen,” siger Martin Brachér, der venter på at flyet bliver overfladebehandlet, inden han kan gå i gang med selve udsmykningen.

Skal på turné

Flyet skal være klar til et arrangement til fordel for Dansk Flygtningehjælp ved Dansk Arkitektur Center den 2. marts, så Martin Brachér regner med at komme til at bruge flere nætter i laden i Helsinge, hvor flyet nu er opmagasineret.Men man bliver jo nødt til at spørge: Kostede det ikke ’spidsen af en jetjæger’?”Nej, i betragtning af, at det er et historisk fly, som angiveligt har været brugt af prins Henrik, da han skulle lære at flyve, så synes jeg ikke, at det er dyrt,” siger Martin Brachér, der fortæller, at han betalt 100.000 kroner for flyet.Har du fået nogle reaktioner fra flysamlere, efter at det er kommet frem, at du vil bruge et historisk fly på et kunstprojekt?”Indtil videre har jeg kun fået positive reaktioner. Og der er flere, som har skrevet til mig, at jeg bare kunne ringe, hvis jeg fik brug for hjælp med flyet. Det er jo også en måde at sætte fokus på et stykke flyhistorie,” siger Martin Brachér, der har planer om, at flyet skal på turné, når det har været udstillet første gang.

FAKTA OM T-33

T-33 var et af de første jetdrevne fly, og dets historie går lang tid tilbage i det amerikanske og danske flyvevåben. Det amerikanske firma Lockheed introducerede flyet tilbage i 1948, og i 1953 kom de første fly til Danmark som en del af amerikanernes våbenhjælp under Den Kolde Krig. Til trods for et drabeligt udseende – med bombelignende brændstoftanke på spidsen af vingerne – har flyet ikke været brugt som decideret jagerfly, men som trænings- og skolefly, og blandt piloter var det legendarisk for sine egenskaber i luften.

Prins Henrik, der i slutningen af 1960’erne blev uddannet som pilot i Flyvevåbnet, var en af dem, som brød lydmuren i T-33’eren.

I Danmark stoppede Flyvevåbnet med at bruge T-33 helt tilbage i 1977, men andre steder i verden er det blevet brugt helt frem til 2017.

Flere danske flymuseer og Danmarks Tekniske Museum i Helsingør udstiller i dag Flyvevåbnets tidligere T-33’ere.