Fra den gyldne årgang i dansk design
Ikoner som Kubus-lysestagen og lænestolen The Tired Man har placereret dansk designs guldalder i mange hjem. I dag er det stadig familien efter arkitekterne Mogens og Flemming Lassen, der formidler et eftermæle, som kan gøres op i meget andet end kroner og ører.
”Måske skulle du blive arkitekt.”
Nogenlunde sådan må man formode, at det lød mellem drengene på Nærum Kostskole for næsten 110 år siden. Den dreng, der helst ville være kunstmaler, men blev smittet af sine kammeraters begejstring for arkitektur, hed Arne Jacobsen. Mens de to drenge, der allerede i skolens tidligste klasser brugte deres sparepenge på bøger og tidsskrifter om arkitektur, var Mogens og Flemming Lassen.
Måske var der noget særligt i drikkevandet i Nærum omkring 1910, hvor et billede viser de kommende arkitekter som vandkæmmede drenge i matrostøj og skjorter med store runde flipper. Arkitekterne Vilhelm Lauritzen og Hans Bretton-Meyer var fra samme skole og årgang.
Skæbnen ville, at drengene skulle vokse op til at blive foregangsmænd for den funktionalistiske og modernistiske arkitektur, som lagde grundtegningerne til dansk designs guldalder. For de to målbevidste brødre blev det første fælles arkitektoniske projekt færdiggjort for præcist 100 år siden, i 1919. Det var et forslag til et tempel til spiritistkirken, som takkede de to brødre med kaffe og wienerbrød. Byggeriet blev dog aldrig til noget.
Mogens Lassen, Flemming Lassen, Arne Jacobsen, m.v.
Inspiration og hårdt arbejde
Flemming Lassen & Arne Jacobsen
Til trods for at den brændende interesse for arkitektur var så godt som medfødt, var vejen til en karriere inden for faget ikke uden forhindringer. De blev begge optaget på Kunstakademiets Arkitektskole i 1923, men måtte opgive det på grund af økonomi. Der skulle penge på bordet, så de kom i mesterlære. Mogens Lassen fik forskellige mindre jobs i 1920erne, og med et ophold i Paris i 1927-1928 oplevede han den fransk-schweiziske arkitekt og møbeldesigner Le Corbusier, en inspiration, som skulle følge ham resten af livet. Den tyske Bauhaus-skole var også en stor inspiration, men i modsætning til mange andre store skikkelser fra dansk designs guldalder, trak Mogens Lassen uortodokst fra andre kilder – eksempelvis antikkens Egypten eller japansk arkitektur. I 1931 etablerede Mogens Lassen sin egen tegnestue, og det blev begyndelsen på en karriere, der etablerede ham som en af de vigtigste figurer inden for modernismen. Ud over nogle markante private hjem, er han i dag ikke mindst kendt for sine møbler og Kubus-lysestagen, som han tegnede i 1962.
Flemming Lassen blev ikke mindst kendt for sit parløb med klassekammeraten Arne Jacobsen. Sammen tegnede de bl.a. Søllerød Rådhus. Men også som møbelarkitekt fik Flemming en helt særlig status. Hans lænestol, The Tired Man, blev et af dansk møbeldesigns helt unikke samlerobjekter og slog alle auktionsrekorder, da en stol blev solgt for 1,42 millioner hos Bruun Rasmussen i 2014. Også Mogens Lassens foldestol, Saxe, er blevet solgt til tårnhøje priser i nyere tid.
Til trods for at den brændende interesse for arkitektur var så godt som medfødt, var vejen til en karriere inden for faget ikke uden forhindringer. De blev begge optaget på Kunstakademiets Arkitektskole i 1923, men måtte opgive det på grund af økonomi. Der skulle penge på bordet, så de kom i mesterlære. Mogens Lassen fik forskellige mindre jobs i 1920erne, og med et ophold i Paris i 1927-1928 oplevede han den fransk-schweiziske arkitekt og møbeldesigner Le Corbusier, en inspiration, som skulle følge ham resten af livet. Den tyske Bauhaus-skole var også en stor inspiration, men i modsætning til mange andre store skikkelser fra dansk designs guldalder, trak Mogens Lassen uortodokst fra andre kilder – eksempelvis antikkens Egypten eller japansk arkitektur. I 1931 etablerede Mogens Lassen sin egen tegnestue, og det blev begyndelsen på en karriere, der etablerede ham som en af de vigtigste figurer inden for modernismen. Ud over nogle markante private hjem, er han i dag ikke mindst kendt for sine møbler og Kubus-lysestagen, som han tegnede i 1962.
Flemming Lassen blev ikke mindst kendt for sit parløb med klassekammeraten Arne Jacobsen. Sammen tegnede de bl.a. Søllerød Rådhus. Men også som møbelarkitekt fik Flemming en helt særlig status. Hans lænestol, The Tired Man, blev et af dansk møbeldesigns helt unikke samlerobjekter og slog alle auktionsrekorder, da en stol blev solgt for 1,42 millioner hos Bruun Rasmussen i 2014. Også Mogens Lassens foldestol, Saxe, er blevet solgt til tårnhøje priser i nyere tid.
Flemming Lassen & Arne Jacobsen
Mogens Lassen – Arbejdsværelse – Kubus
Et stort eftermæle
Den Trætte Mand – Flemming Lassen
Mogens og Flemming Lassen døde i henholdsvis 1987 og 1984. Ifølge familien døde den arbejdsomme arkitekt Mogens Lassen med en blyant i hånden. Brødrene havde begge været større arkitekter end forretningsfolk, så de efterlod sig en større arv i ideer og designs end i kroner og ører. Siden har de to brødres eftermæle taget samme udvikling som interessen for dansk designs guldalder generelt: En større og større interesse fra et bredere og bredere publikum. Da Mogens Lassen døde, var Kubus-lysestagen forbeholdt familie og venner. Senere sørgede Mogens Lassens barnebarn, Søren Lassen, for, at den kom i produktion, hvor den i første omgang blev solgt gennem Paustian. Og det var Søren Lassens niece, Nadia Lassen, som skrev en bachelor-opgave fra CBS om muligheden for at bygge et brand på baggrund af Lassen-brødrenes design. Det mente de ikke var synderligt realistisk på CBS, men Søren Lassen tog Nadia Lassen med i firmaet. Mange af ideerne blev grundlaget for designvirksomheden by Lassen, som i dag sælger møbler og designprodukter fra egen webshop og fra møbel- og designbutikker og kunstmuseer i hele Norden.
En af de ting, som i dag er nået ud til tusindvis af danske hjem, er Kubus-lysestagen, der stadig produceres i Danmark efter samme meget høje standard. Designet er blevet videreudviklet af Søren Lassen til vaser, æsker og små skåle, og i tusindvis af danske hjem er de blevet et kontaktpunkt med en gylden epoke i dansk designs guldalder.
En guldalder, der begyndte med en særlig talentfuld årgang på en kostskole for over 110 år siden.
Mogens og Flemming Lassen døde i henholdsvis 1987 og 1984. Ifølge familien døde den arbejdsomme arkitekt Mogens Lassen med en blyant i hånden. Brødrene havde begge været større arkitekter end forretningsfolk, så de efterlod sig en større arv i ideer og designs end i kroner og ører. Siden har de to brødres eftermæle taget samme udvikling som interessen for dansk designs guldalder generelt: En større og større interesse fra et bredere og bredere publikum. Da Mogens Lassen døde, var Kubus-lysestagen forbeholdt familie og venner. Senere sørgede Mogens Lassens barnebarn, Søren Lassen, for, at den kom i produktion, hvor den i første omgang blev solgt gennem Paustian. Og det var Søren Lassens niece, Nadia Lassen, som skrev en bachelor-opgave fra CBS om muligheden for at bygge et brand på baggrund af Lassen-brødrenes design. Det mente de ikke var synderligt realistisk på CBS, men Søren Lassen tog Nadia Lassen med i firmaet. Mange af ideerne blev grundlaget for designvirksomheden by Lassen, som i dag sælger møbler og designprodukter fra egen webshop og fra møbel- og designbutikker og kunstmuseer i hele Norden.
En af de ting, som i dag er nået ud til tusindvis af danske hjem, er Kubus-lysestagen, der stadig produceres i Danmark efter samme meget høje standard. Designet er blevet videreudviklet af Søren Lassen til vaser, æsker og små skåle, og i tusindvis af danske hjem er de blevet et kontaktpunkt med en gylden epoke i dansk designs guldalder.
En guldalder, der begyndte med en særlig talentfuld årgang på en kostskole for over 110 år siden.
Den Trætte Mand – Flemming Lassen
by Lassen – The Tired Man – espresso
Design / kodning: Samsing & Bruun