Den særlige Bolia oplevelse
Uanset om du vælger en af Bolias syv danske butikker eller en af de 57 rundt i Europa, kan du forvente dig at møde en anderledes butik. Den danske designproducent gør en dyd ud af at være sin helt egen. Både når det gælder produkterne og udformningen af butikkerne. Målet er, at alle sanserne kommer i brug, når du går gennem butikken.
I en tid hvor nethandlen vokser og de fysiske butikker drejer nøglen på stribe, er det oplagt at spørge, hvad man egentlig får ud af at gå i en fysisk butik. Det er lettere at sidde hjemme i sofaen, og du har i reglen et større udvalg, når du handler online.
Bolia har formået at kombinere onlinehandel med fysiske butikker. Ifølge marketingdirektør Line Bering Larsen er det i og for sig underordnet, om kunderne køber online eller i butikkerne, men når du besøger en butik, skal det være en særlig oplevelse.
”Den gode kundeoplevelse spiller på alle sanserne. Samspillet mellem dufte, lyde og rummet skal skabe inspirationen,” forklarer hun.
Den tankegang er grundlaget for alle Bolias butikker. Når du træder ind ad døren, bliver du tilbudt en friskbrygget kop kaffe eller the. Den afdæmpede musik er mixet specielt til Bolia, og selv duften er designet til netop Bolia. Indretningen afspejler hjemlige omgivelser. Hver gang du runder et hjørne i butikken, møder du et nyt univers og hver udstilling udgør et komplet rum, hvor hver detalje er gennemtænkt ned til den mindste pude og pyntegenstand.
Skandinavisk tvist
Line Bering Larsen understreger, at det er oplevelsen, der giver grundlaget for butikkerne. Du er ikke bare ude og kigge på sofaer i et rum fyldt med forskellige modeller. Du ser på en sofa af gangen og oplever, hvordan sofaen tager sig ud i et rum. Dernæst følger valget, om det skal være den ene eller anden model. Bolia har intet lager med møbler. Du designer selv din sofa i butikken. Udvælger de rette ben, den rette polstring, det rette betræk og de rette elementer, der skaber din møbeldrøm.
”Lige nu tilbyder vi omkring en million møbelkombinationer. Når kunden har fundet den ønskede kombination, bestilles varen og fire uger senere leveres produktet på hjemadressen,” siger Line Bering Larsen.
Bolia leverer alt indhold til hjemmet. Produkterne er virksomhedens væsentligste aktiv, og Bolia sætter en ære i at arbejde innovativt med den skandinaviske stil. Grundstenen er den klassiske skandinaviske design-arv. Men når Bolia skal udvikle nye kollektioner, får virksomhedens omkring 30 designere frie hænder til at skabe deres version af den skandinaviske stil.
”Vi har også designere fra Spanien, Tyskland, Italien og en lang række andre lande uden for Skandinavien. De byder hver især ind med forslag til nye designs, hvor de kombinerer den skandinaviske stil med designtraditioner fra deres egne hjemlande. Resultatet bliver ofte overraskende og nyskabende i forhold til de gamle klassikere.”
Mærk stemningen
Det er Bolias unikke designs, der fascinerer kunderne, men det er virksomhedens lokaler, der danner rammerne for den grandiose oplevelse, som du får, når du begiver dig indenfor i virksomhedens showrooms.
Siden 2006 har Bolias hovedsæde haft lokaler i Centralværkstedet i Aarhus, og det er også her, du finder Bolias første showroom, der sætter standarden for Bolias butikker rundt i Europa.
Centralværkstedets historie strækker sig tilbage til 1800-tallet, hvor området var arbejdsplads for omkring 1.000 mennesker. I områdets haller blev togvognene serviceret og istandsat. I dag er arbejderne væk, men du kan stadig mærke stemningen. Rundt om bygningerne finder du de gamle lokomotivhjul, der udsmykker bygningerne. Mellem bygningerne ligger jernbanesporene stadig mellem brostenene, og inde i bygningerne finder du de gamle kraner, der blev brugt til at løfte togvognene under arbejdet.
Bolia har valgt denne beliggenhed, fordi der er tale om nogle helt særlige bygninger, hvor gammel historie og nyt design kan gå i samspil.
Majestætisk loftshøjde
Indenfor i showroomet møder du en majestætisk loftshøjde, og over dig strækker de originale massive loftsbjælker sig på kryds og tværs.
”Vi vil gerne give vores kunder en totaloplevelse, og derfor søger vi altid at placere vores showrooms i markante bygninger, der passer ind i områdernes stil og historie.
Det gælder på Centralværkstedet og rundt i virksomhedens andre showrooms. I Gent i Belgien finder du Bolias showroom i en 700 år gammel kirke. Indenfor er alle vægge, lamper mv. monteret i et sindrigt system i wirer fra det gamle kirkeloft af træ. Bygningens mure er fredede, men Bolia har fundet en måde til at præsentere deres varer og samtidig fastholde bygningens særegne kvaliteter. Butikken i Gent er derudover blevet en attraktion for både turister og arkitekturinteresserede med over 150.000 besøgende det første år.”
Besøger du Bolia i München, kommer du indenfor i byens gamle børs, hvor søjlemarmorhallen i dag sætter scenen for Bolias designs.
”I Bolia er vi meget optagede i at skabe den ultimative kundeoplevelse, og denne indsats begynder allerede, når vi finder beliggenheden for vores butik – helt fra hovedkvarteret i Centralværkstedet i Aarhus til den smukke kirke i Gent. Derfra er det så op til os, at sørge for at alle kunder får en ekstraordinær designoplevelse i alle vores 57 butikker.”