Gentænk innovation – tænk MBA som en kobling mellem teknologi og forretning
Teknologisk innovation er på agendaen i alle brancher. DTU’s Executive MBA giver redskaber til at forstå innovation og få en forretning ud af det. Derfor appellerer uddannelsen til mange andre end blot den typiske ingeniør eller tekniker.
Denne artikel er leveret af DTU
Innovation er ikke noget, der kommer ind med drikkevandet. Og evnen til at omsætte innovation til forretningsmodeller er heller ikke noget, som man indånder med morgenluften.
Når DTU’s Executive MBA-uddannelse vender blikket mod Californien – nærmere betegnet University of California, Berkeley – er det selvfølgelig ikke for at studere drikkevandet og morgenluften. Det er dels for at forstå den tankegang, der er afgørende for innovation. Dels for at forstå den tilgang til markedet, der har skabt nogle af de mest legendariske erhvervssucceser i Silicon Valley.
Innovation Leadership-kurset er kun en enkelt del af den 21 måneder lange MBA-uddannelse. Men det er en bestemt del af uddannelsen, man er særlig stolt af, forklarer Peter Arbs, Program Director for uddannelsen.
”Vi er ret stolte med vores samarbejde med Berkeley. Innovation Leadership er et program, vi har udviklet sammen med Berkeley, og som er kendetegnende for den entreprenørånd, man stadig finder i Silicon Valley. Også selv om vi ikke besøger så mange programmører, der sidder i en garage med en god idé, så finder vi stadig den entreprenørånd, Silicon Valley er kendt for,” siger Peter Arbs.
”Berkeley har arbejdet mange år med at forstå innovation og udvikle bedre veje til løsninger. Det kræver innovation leadership, en kultur som understøtter innovationsledelse og udførelse af innovation. Endelig kræver det storytelling, forståelse af ecosystem, opbygning af operation innovation og finansiel support,” siger Peter Arbs.
Teknologi som kilde til innovation
DTU er et teknisk universitet og har derfor blikket rettet mod Silicon Valley. Men executive MBA’en er langt fra en uddannelse forbeholdt it-folk, ingeniører og teknikere. Fokus er på ledelse af innovative processer – processer, der har afgørende konkurrenceparametre på den lange bane. Eksempelvis har der været en del deltagere med anden baggrund og anden uddannelse: blandt andet ledere med ansvar fra innovation, forretningsudvikling, salg, customer service til patentrettigheder eller digitalisering. Der er en høj grad af diversitet indenfor uddannelser ligesom brancher.
”Cirka 40-45 procent har ingeniørbaggrund. Det, vi mærker lige nu, er, at flere og flere danske virksomheder, er nysgerrige på, hvad teknologien kan gøre for deres virksomheder. Der er mange brancher, som er ved at vågne op,” siger Peter Arbs.
”Vores MBA giver kompetencer i, hvordan du får en innovativ kultur i hele organisationen. Det er en fejl, hvis man tror, at det kun handler om at få en kreativ udviklingsafdeling. Hele organisationen har potentialet. Og vi undersøger, hvordan du indfanger de idéer og implementerer dem i hele organisationen,” siger Peter Arbs.
Kulturen handler om et internt fokus på innovation. Men det handler ikke mindst om det eksterne fokus, hvor innovationsprocessen fra starten er afprøvet og syretestet hos kunderne. Noget vi ikke er specielt gode til Skandinavien.
Fokus på konkrete resultater
Udfordringerne er meget forskellige fra branche til branche og fra organisation til organisation, så der er langt fra nogle standardsvar på, hvilke redskaber, der skal tages i brug for at styrke innovationen.
”Vi bruger rigtig meget tid på at diskutere virksomhedernes udfordring. Vi har jo netop ikke et standardsvar. Vi har en masse redskaber, men deltageren skal selv vælge dem, der fungerer i virksomheden,” siger Peter Arbs, der understreger, at der bliver fokuseret rigtigt meget på, at masteropgaverne har konkret værdi i virksomheden.
Det er en meget konkret uddannelse, der fokuserer på management af innovation og teknologi. Vi anvender teorier, frameworks, modeller mv. til at finde løsninger, men vi fravælger den teoretiske diskussion for diskussionens skyld. Hos DTU præfererer vi for forretningen.
”Vi fokuserer på, hvad der sker i din virksomhed og i din branche. Er der nogle konkurrenter, der vil tage nogle teknologier ind, så de kommer hurtigere, billigere eller lettere til markedet? Det tror jeg, at mange kan genkende, og så er du nødt til at reagere,” siger Peter Arbs, der anbefaler at tage MBA’en, hvis man er interesseret i koblingen mellem teknologi og forretning.
”Vi har forskellige MBA’er som hver især har deres edge. Vi fokuserer på ’Leadership in Innovation’ og ’Management of Technology’. Man bliver ikke finansdirektør af at tage en MBA herude hos. Man bliver heller ikke organisationsdirektør. Men man kan blive en rigtig god forretningsudvikler eller forretningsdirektør,” slutter Peter Arbs
Facts om DTU Executive MBA:
Prækvalifikationer: Mindst tre års arbejdserfaring og en bachelorgrad. Undtagelser kan gives i tilfælde med tilstrækkelig arbejds- eller ledelseserfaring.
Arbejdsmængde: 1800 timer
Varighed: 1800 timer
Klassestørrelse: Max 35
Pris: 380.000 kroner.
Gennemsnitsalder: Deltagernes gennemsnitsalder er 41 år.
Rejse: Programmet indeholder to internationale studierejser
Læs mere: http://www.business.dtu.dk/executive-mba
Gregers Münter
Bedre forståelse for innovation
Gregers Münter er administrerende direktør i Saferoad Daluiso A/S. Saferoad er leverandør af trafikløsninger som skiltning, afspærring, vejmarkering, autoværn og støjskærme.
”Jeg har rigtig meget erhvervserfaring, men jeg manglede den akademiske overbygning for at blive dygtigere. Da vi er en virksomhed med tekniske produkter, hvor der er rigtig meget udvikling og innovation på vej, var det naturligt at tage min MBA på DTU,” fortæller administrerende direktør Gregers Münter i Saferoad Daluiso A/S, der begyndte sin MBA på DTU for to år siden og forventer den afsluttet juni i år.
”Jeg har fået nogle modeller og en struktur, der gør det muligt for mig at analysere, hvor branchen er på vej hen. Det er klart, at der et eller andet i sted ude i fremtiden venter en anden virkelighed med førerløse biler. Men der er også rigtig mange myter om, hvor hurtigt det hele kommer til at gå. Jeg har fået en bedre forståelse for, hvad innovation er, og jeg har fået en stor palette af værktøjer til at analysere, hvor vi skal hen på lidt længere sigt.”