Advertisement

Sponsoreret indhold fra

En alsidig familiebil: Den nye Honda CR-V Hybrid er tre biler i én

Karrierebil om dagen, familiebil om aftenen, outdoorbil i weekenden. Miljøvenlig hele tiden.

Man får samlet en masse op undervejs i livet. Børn, familie, job, fritidsinteresser – foruden alt det materielle. Honda CR-V Hybrid er lavet til familien, karriereforældrene, fodboldpigerne og badmintondrengene – og til dem, der sætter pris på naturen.

»Honda har tænkt CR-V Hybrid som tre biler i én. Personbil, stationcar og firhjulstrækker. Den ligger godt på vejen, har rummeligheden og har højden. Og så har den terrængående muligheder, fordi den har en god frihøjde. Det er en smuk direktionsbil. Det er en firmabil. Den er god til en tur i skoven, og man kan køre lækkert – også på indkøbsturen« forklarer Henrik Lysgaard, der er ejer og direktør hos Bilforum Herning pt. Danmarks bedst sælgende Honda-forhandler.

Han mener faktisk, at det er en af de mest alsidige familiebiler på markedet. CR-V’en har et fleksibelt og praktisk interiør med masser af smarte opbevaringsløsninger, rigeligt med benplads og et stort bagagerum med en kapacitet på 1.700 liter, når bagsæderne er klappet ned. Og til dem, der har behov for at kunne transportere mere end fem personer, fås CR-V også i en variant med syv sæder.

»En familie får plads. Den er nem at komme ind og ud af. Den er nemt kørt, og den har en perfekt størrelse også til almindelig kørsel,« siger Henrik Lysgaard.

En hybrid skal opleves

Honda CR-V Hybrid kan altså være karrierebil om dagen, familiebil om aftenen og outdoorbil i weekenden. Men noget den er hele tiden, det er miljøvenlig.

CR-V Hybrid er den første bil i Hondas nye generation af hybridmodeller, der introduceres på det europæiske marked. CR-V kombinerer en jævn, kraftfuld 2.0 liter benzinmotor med højteknologiske elektromotorer.

»I en hybrid har man flere kilder til fremdrift. I Honda CR-V Hybrid driver elmotoren bilen, og den mindre benzinmotor laver strøm. Hver gang man bremser, genererer man også strøm. Hvis man kører i byen, kan man køre på ren el, ellers starter benzinmotoren og laver en lille smule strøm‚« siger Henrik Lysgaard.

Han fortæller, at han har oplevet at kunne køre længere ture med gængs fart og opnå 18-20 km. på literen. Den eneste udfordring, mener Henrik Lysgaard, er ved høje hastigheder – for eksempel 130-160 km/t på de tyske motorveje.

»Men til almindelig familiebrug er den perfekt, og komforten giver en lækker køreoplevelse,« siger han og pointerer, at det er vigtigt at komme ud og opleve hybridmodellen.

»En hybrid skal opleves. Ved køb af en hybrid får man en lækker og gelinde kørsel, en bedre økonomi – og man får lov til at være lidt grønnere,« siger Henrik Lysgaard.

Sådan fungerer Honda CR-V Hybrid

I CR-V Hybrid kombinerer Honda en benzinmotor med højteknologiske elmotorer. Honda kalder det for “intelligent-multi mode drive” eller i-MMD.

I-MMD-teknologi giver en reaktionsstærk, jævn og effektiv køreoplevelse, samtidig med at den leverer maksimal effekt ved automatisk at skifte mellem de tre kørselstilstande: elektrisk kørsel, hybridkørsel og motorkørsel.

Elektrisk kørsel

Elektrisk kørsel er, når bilen kører lydløst på ren elektricitet, og hvor effekten leveres af batteriet via drivmotoren, f.eks. når bilen accelerer efter at have holdt stille, eller når den cruiser afsted ved lav hastighed.

Hybridkørsel

Ved hybridkørsel deler benzinmotoren og elektromotorerne arbejdet mellem sig, f.eks. når bilen accelerer i fart.

Motorkørsel

Motorkørsel er, som navnet angiver, når benzinmotoren driver bilen direkte, f.eks. når bilen kører ved en konstant høj hastighed.

I-MMD-teknologien er smart, fordi den konstant overvåger CR-V’s ydeevne og økonomi, så den kan fastslå, hvordan de to kraftkilder udnyttes bedst muligt. Bagefter overfører den denne optimerede kraft til bilen på jævn og ubesværet vis ved automatisk at skifte mellem de tre kørselstilstand.