El-Salg har succes med onlinesalg og lokal service
Mange fysiske butikker ser nethandel som en konkurrent, men hos El-Salg hænger onlineshoppen sammen med den lokale forhandler, og det har vist sig, at nettet endda trækker kunder ned i butikkerne.

Siden 1968 har El-Salg været kendt som den lokale elektronikforhandler. Hovedparten af de 160 butikker er placeret i mindre danske byer, og det er ofte el-installatøren selv, der står bag disken. Men samtidig kører El-Salg med en motor, der giver de store spillere på markedet baghjul. Den frivillige kæde er nemlig del af den internationale indkøbskæde Euronics, der køber ind for 11.000 butikker i 33 lande.
Og netop kombinationen af lokal forankring og internationale indkøbsaftaler har gjort det muligt for El-Salg at skabe en online-succes, der også løfter de lokale butikker.
”Vi er en frivillig kæde, hvor butikkerne ejer kæden, hvilket betyder, at butikkerne har en stærk drivkraft og motivation. Hovedparten af vores butikker udfører selv montage og reparation af hvidevarer, og det giver en stærk kontakt til forbrugerne. Så vi er stærke på hele værdikæden, har et landsdækkende butiksnet og er tilgængelige på alle digitale platforme,” fortæller adm. direktør Tomas Holm Hedehus.
OM EL-SALG
- A/S El-Salg blev grundlagt i 1968
- Har i dag mere end 160 butikker fordelt over hele landet – ofte i lokalområderne.
- Blev i 2018 en del af Euronics’ internationale indkøbssamarbejde, som omfatter 11.000 butikker i 33 lande.
- Kunde hos Jutlander Bank siden 2017
- Se mere på El-Salg.dk
Hvordan kom I godt i gang med onlinesalg?
Adm. direktør Tomas Holm Hedehus er stolt over, at succesen online smitter af på de fysiske butikker.
”Vi var den første frivillige kæde der gik ind i cross channel handel tilbage i 2013. Hvor man i mange frivillige kæder ser nettet som en fjende, så er det hos os integreret med forbrugeren i centrum.
Faktisk etablerede vi allerede onlinesalg i 2009, men dengang var det i et andet navn end kæden, og formålet var primært at få en andel af det stigende onlinesalg.
Fire år senere var tiden moden til at lade nethandlen ske i kædens navn, og dermed smeltede tingene sammen. I dag er butik og nethandel forenet, og forbrugerne tager for givet, at vi er tilgængelige flere steder i et samlet univers. Det har desuden vist sig, at udover onlinehandelen, som er stor, så er det en styrke for de fysiske butikker, at man kan finde dem online, så de kan vise forbrugerne, hvad de har på hylderne,” siger Tomas Holm Hedehus.
Hvad har haft størst betydning for den succes, I har fået online?
”Det har været helt centralt, at butikkerne har taget godt imod nettet. Samtidig betyder det rigtig meget, at der i en verden med stigende onlinesalg rent faktisk er fysiske butikker, der kan yde den service, som mange fortsat efterspørger.
Derudover hviler vores online-succes på, at vores bagland er digitalt og moderne, så vi rent faktisk kan håndtere onlinedelen og skabe vækst. Det kræver et moderne set-up at være online i dag, og derfor er det en opgave, som bedst håndteres centralt frem for decentralt ude i butikkerne.”
Faktisk etablerede vi allerede onlinesalg i 2009, men dengang var det i et andet navn end kæden, og formålet var primært at få en andel af det stigende onlinesalg.
Fire år senere var tiden moden til at lade nethandlen ske i kædens navn, og dermed smeltede tingene sammen. I dag er butik og nethandel forenet, og forbrugerne tager for givet, at vi er tilgængelige flere steder i et samlet univers. Det har desuden vist sig, at udover onlinehandelen, som er stor, så er det en styrke for de fysiske butikker, at man kan finde dem online, så de kan vise forbrugerne, hvad de har på hylderne,” siger Tomas Holm Hedehus.
Hvad har haft størst betydning for den succes, I har fået online?
”Det har været helt centralt, at butikkerne har taget godt imod nettet. Samtidig betyder det rigtig meget, at der i en verden med stigende onlinesalg rent faktisk er fysiske butikker, der kan yde den service, som mange fortsat efterspørger.
Derudover hviler vores online-succes på, at vores bagland er digitalt og moderne, så vi rent faktisk kan håndtere onlinedelen og skabe vækst. Det kræver et moderne set-up at være online i dag, og derfor er det en opgave, som bedst håndteres centralt frem for decentralt ude i butikkerne.”

Adm. direktør Tomas Holm Hedehus er stolt over, at succesen online smitter af på de fysiske butikker.
Om Jutlander Bank
Jutlander Bank er en personlig og tilgængelig bank med en stærk tilknytning til lokalsamfundet. En bank, som tilpasser sig kundernes behov – både privat- og erhvervskunder. Det betyder bl.a., at kunderne kan holde møde med banken, når og hvor det passer dem.
Hvilke udfordringer har I mødt, og hvordan har I løst dem?
”En af vores udfordringer er butiksdød og de små lokalsamfunds kamp for overlevelse. For at imødekomme den udvikling har vi etableret nogle moderne digitale satellit-butikker hos Coop. Ligesom der er en bager og et apotek inde i Brugsen, så er der også en afdeling af El-Salg. På den måde kan vi både tilbyde kunderne høj faglig service og tilgængelighed og samtidig kombinere onlinehandel med en fysisk afdeling i en dagligvarebutik.”
Hvad har I opnået inden for det seneste år, som I er mest stolte over?
”Jeg er meget stolt over, at forbrugerne i så høj grad har valgt os til under corona og virkelig har fået øjnene op for, hvad vi kan tilbyde lokalt. Jeg er også stolt over den shop-i-shop-løsning, vi har skabt sammen med Coop, og så er jeg stolt over, at vi er en kæde, som ikke lukker sig om sig selv, men altid byder nye aktionærer velkommen.”
Hvad har samarbejdet med Jutlander Bank betydet?
”Det betyder meget for os at have en bank, vi er i øjenhøjde med, og som er meget tilgængelig.
Vi oplever, at samarbejdet bygger på ligeværdighed og oprigtig interesse for, hvad der sker hos os.
Desuden deler vi mange værdier med Jutlander Bank, f.eks. at stå stærkt lokalt, og det giver et godt fundament for samarbejde, at vi ser verden fra samme perspektiv.”
Hvad er en god bank for jer?
”Tilgængelighed, tilregnelighed, kundeindsigt og interesse er vigtigt for os. Men også at banken er en bank, og ikke et system, hvor vi skal påduttes alt muligt – fra forsikringer til pension og andre finansielle ydelser. Vi vil gerne have en bank, der er stærk i sin kerneforretning. Vi har ikke brug for så meget pynt, men kan godt lide, at det vi ser, er det, vi får.”

Design / kodning: Samsing & Bruun