Musiknørder fra hele verden køber kabler og højtalere for millioner i Aalborg
Med kabler, højtalere og andre HiFi-produkter i den absolutte verdenselite har Ansuz Acoustics fået musikentusiaster fra hele verden til at vende blikket mod Aalborg. Næste mål er en omsætning på 100 mio. kr.

Lars Kristensen, direktør, Ansuz Acoustics
Efter at have arbejdet sammen hos en amerikansk virksomhed, der er blandt de bedste HiFi-producenter i verden, besluttede Lars Kristensen og Michael Børresen i 2012 at starte deres eget. I Ansuz Acoustics kan de frit udleve deres ambition om at skabe kabler, højtalere, forstærkere, streamere og andre HiFi-produkter, der kan måle sig med de bedste i verden.
Mens det billigste kabel fra Ansuz Acoustics koster ca. 5.000 kr., er bestselleren det dyreste kabel, som koster 270.000 kr. Virksomheden udvikler og producerer også prisbelønnede højtalere i verdensklasse til priser på op til ca. 1.250.000 kr. pr. sæt.
Hvem er jeres kunder?
”Vores kunder er velhavende og passionerede mennesker over hele verden. Musikken er deres tempel, og derfor investerer de gerne mange penge i at få den ypperste lyd. Michael (Børresen, red.) er måske den allerbedste HiFi-udvikler i verden, og vores produkter kan få selv web-produceret musik til at lyde lige så levende, som hvis der stod musikere i din stue,” forklarer medejer og direktør Lars Kristensen.
Produkter som jeres må kræve en del udvikling. Hvordan forberedte I jer økonomisk på at blive iværksættere?
”Udvikling og lager koster penge, men det, de fleste iværksættere brækker halsen på, er, at de mangler et distributionsnet. Gennem 20 år havde jeg været frontfigur for en af de mest velansete kabelproducenter i verden, og det åbnede markedet for os. Vi har kunder, som køber vores dyreste kabler uden at have hørt musik igennem dem.”
Der er langt imellem danske vækstiværksættere, men alle jeres regnskabskurver går opad, og I er gået fra at være to til over 30 medarbejdere. Hvad er grunden til, at I er lykkedes med at skabe en vækstvirksomhed?
”Fra begyndelsen har vi haft et internationalt distributionsnetværk, og vi er i en niche, hvor man kan få lov at tjene penge, hvis man er dygtig nok. Men vi skal være på linje med de bedste i verden, ellers går det ikke. Når du er oppe imod verdens bedste, er du nødt til at skinne. Altid. Det er ligesom Formel 1: Det kan være en forbedring på 1/10 sekund pr. omgang, der afgør, om du vinder. Derfor bruger vi en meget stor del af vores omsætning på udvikling af både produkter og markedsføring.”
Vi har altid fået professionel og kompetent rådgivning – og de tør også godt sige nej til vores idéer, hvis de ved, andre har prøvet det samme uden held.
2020 har været et meget anderledes år for mange virksomheder – også for jer?
Michael Børresen (t.v.) og Lars Kristensen stiftede Ansuz Acoustics i 2012 med en ambition om at skabe HiFi-udstyr i verdensklasse.
”Vi plejer at rejse verden rundt over 100 dage om året for at præsentere og demonstrere vores produkter – det har vi selvfølgelig ikke kunnet i år. Til gengæld har vi fundet ud af, hvor meget man kan klare over telefonen. Samtidig er der en stor del af vores kunder, som keder sig og ikke har nogen events eller rejser at bruge penge på, så i stedet investerer de i deres hjem. Det kan vi mærke, så vi forventer et fint regnskab igen i år, og siden maj har vi ansat 11 nye medarbejdere.”
I hviler ikke på laurbærrene, men har en klar vækstplan for fremtiden. Hvilken betydning har den for jer?
”Vi bruger vækstplanen hele tiden, for det går hurtigt i vores branche, og det er vigtigt for os at have nye mål og en klar idé om, hvordan vi vil nå dem. En stor del af vores succes skyldes, at vi er innovative, progressive og fremsynede. Men man skal også huske at se tilbage og f.eks. overveje, hvad det var, der sikrede os succes med kabler. Den viden kan vi bruge, når vi vækster og udvikler for at nå vores mål om en omsætning på 100 mio. kr. i 2026.”
2020 har været et meget anderledes år for mange virksomheder – også for jer?
”Vi plejer at rejse verden rundt over 100 dage om året for at præsentere og demonstrere vores produkter – det har vi selvfølgelig ikke kunnet i år. Til gengæld har vi fundet ud af, hvor meget man kan klare over telefonen. Samtidig er der en stor del af vores kunder, som keder sig og ikke har nogen events eller rejser at bruge penge på, så i stedet investerer de i deres hjem. Det kan vi mærke, så vi forventer et fint regnskab igen i år, og siden maj har vi ansat 11 nye medarbejdere.”
I hviler ikke på laurbærrene, men har en klar vækstplan for fremtiden. Hvilken betydning har den for jer?
”Vi bruger vækstplanen hele tiden, for det går hurtigt i vores branche, og det er vigtigt for os at have nye mål og en klar idé om, hvordan vi vil nå dem. En stor del af vores succes skyldes, at vi er innovative, progressive og fremsynede. Men man skal også huske at se tilbage og f.eks. overveje, hvad det var, der sikrede os succes med kabler. Den viden kan vi bruge, når vi vækster og udvikler for at nå vores mål om en omsætning på 100 mio. kr. i 2026.”

Michael Børresen (t.v.) og Lars Kristensen stiftede Ansuz Acoustics i 2012 med en ambition om at skabe HiFi-udstyr i verdensklasse.
Om Ansuz Acoustics
-
Ansuz Acoustics blev etableret i 2012 af Lars Kristensen og Michael Børresen
-
Udvikler, designer, producerer og sælger kabler, højtalere, forstærkere og andre high end-produkter til musiksystemer.
-
30 medarbejdere
-
Har udvikling, produktion og administration på Rebslagervej, Aalborg
-
Har været kunde hos Jutlander Bank siden 2012
-
Se mere på ansuz-acoustics.com
Hvilke udfordringer har I mødt, og hvordan har I tacklet dem?
Børresen 05 højtaleren blev for nylig kåret til ’Product of the Year’ af det amerikanske HiFi-magasin The Absolute Sound.
”Det var noget af en rutsjebanetur, da vi begyndte at udvikle vores egne højtalere og elektronik! Vi tjente penge og mistede dem igen. Når man laver elektronik, er det virkelig dyrt, når noget går galt. Det var meget lærerigt, og nu er vi ved at have styr på det. Og det er faktisk inden for vores Børresen højtalere og Aavik elektronik, vi ser det største potentiale for vækst.”
Hvad er I mest stolte over at have opnået?
”Det var kæmpestort, da den anerkendte amerikanske HiFi-journalist Jonathan Valin i magasinet The Absolute Sound kårede vores Børresen 05 højtaler til ’Product of the Year’ her i november.”
Siden starten har i samarbejdet med Jutlander Bank. Hvorfor er Ansuz Acoustics og Jutlander Bank et godt match?
”Vi har altid fået professionel og kompetent rådgivning – og de tør også godt sige nej til vores idéer, hvis de ved, andre har prøvet det samme uden held. Samtidig ved vi, at banken tror på os og gerne vil hjælpe os med at indfri virksomhedens potentiale, så det er bestemt et samarbejde, vi nyder godt af.”
Hvilken rolle har jeres bank spillet igennem virksomhedens udvikling?
”Jutlander Bank kommer med sparring og deler deres erfaringer, f.eks. i forhold til finansiering. Selvom vi ikke vil vækste uden at tjene penge undervejs, har vi behov for kapital for at nå fra A til B, og her spiller banken ind. Vi oplever en stor tillid og loyalitet, som går begge veje.”
Har du et godt råd til andre, der går med en drøm om at blive iværksættere?
”Jeg kan kun udtale mig over vores egen branche, og her vil jeg sige, at hvis man skal have en chance, så skal man satse på high end. Og så skal man endelig ikke sætte noget i gang, før man har sikret sig adgang til et distributionsnet. Har man ikke selv adgang, så find nogle, der har.”
Hvilke udfordringer har I mødt, og hvordan har I tacklet dem?
”Det var noget af en rutsjebanetur, da vi begyndte at udvikle vores egne højtalere og elektronik! Vi tjente penge og mistede dem igen. Når man laver elektronik, er det virkelig dyrt, når noget går galt. Det var meget lærerigt, og nu er vi ved at have styr på det. Og det er faktisk inden for vores Børresen højtalere og Aavik elektronik, vi ser det største potentiale for vækst.”
Hvad er I mest stolte over at have opnået?
”Det var kæmpestort, da den anerkendte amerikanske HiFi-journalist Jonathan Valin i magasinet The Absolute Sound kårede vores Børresen 05 højtaler til ’Product of the Year’ her i november.”
Siden starten har i samarbejdet med Jutlander Bank. Hvorfor er Ansuz Acoustics og Jutlander Bank et godt match?
”Vi har altid fået professionel og kompetent rådgivning – og de tør også godt sige nej til vores idéer, hvis de ved, andre har prøvet det samme uden held. Samtidig ved vi, at banken tror på os og gerne vil hjælpe os med at indfri virksomhedens potentiale, så det er bestemt et samarbejde, vi nyder godt af.”
Hvilken rolle har jeres bank spillet igennem virksomhedens udvikling?
”Jutlander Bank kommer med sparring og deler deres erfaringer, f.eks. i forhold til finansiering. Selvom vi ikke vil vækste uden at tjene penge undervejs, har vi behov for kapital for at nå fra A til B, og her spiller banken ind. Vi oplever en stor tillid og loyalitet, som går begge veje.”
Har du et godt råd til andre, der går med en drøm om at blive iværksættere?
”Jeg kan kun udtale mig over vores egen branche, og her vil jeg sige, at hvis man skal have en chance, så skal man satse på high end. Og så skal man endelig ikke sætte noget i gang, før man har sikret sig adgang til et distributionsnet. Har man ikke selv adgang, så find nogle, der har.”

Børresen 05 højtaleren blev for nylig kåret til ’Product of the Year’ af det amerikanske HiFi-magasin The Absolute Sound.

Om Jutlander Bank
Jutlander Bank er en personlig og tilgængelig bank med en stærk tilknytning til lokalsamfundet. Jutlander Bank er bl.a. specialist i landbrugsfinansiering og har landbrugsafdelinger i Hobro og Aars, hvor medarbejderne har indgående kendskab til branchen. Se mere på jutlander.dk/aabenbank
Design / kodning: Samsing & Bruun