Sponsoreret indhold fra

Med den eldrevne Renault Zoe, der i 2016 og 2017 var verdens mest solgte el-bil viser Renault igen vejen forrest og er fantastisk godt rustet til de kommende års fokus på klima og miljø.

Funktionalitet og innovation gør Groupe Renault til verdens største

Franske Renaults DNA består i moderne tid blandt andet på minutiøst udvalgte praktiske løsninger krydret med et sikkert æstetisk udtryk. Kombinationen og alliancen med Nissan og Mitsubishi har gjort Renault Group til verdens største bilproducent.

Det ér muligt både at se godt ud og være intelligent på samme tid. Det er bilproducenten Renault et godt eksempel på. Her får man ikke bare fransk elegance og lækkerhed til langt over hajfinneantennen. Man får også funktionelle, innovative løsninger, der fungerer godt til hverdagens udfordringer på farten, uanset om man skal på skiferie, handle ind til festen eller sidder i kø på motorvejen.

Essensen af Easy Life har været et fundament i mange år, men faktisk var Renault generationer tilbage mest kendt på markedet for rummelige varebiler, driftssikre hyrevogne og ikke mindst store luksusbiler, der gjorde Renault kendt og eftertragtet overalt.

Renault giver bilmarkedet et ekstra gear

Da grundlægger Louis Renault opfandt gearkassen og juleaften 1888 tøffede sikkert op af den stejle bakke mod datidens Montmartre, blev verdens bilproduktion for alvor revolutioneret. Renaults teknologiske opfindelse betød, at det blev muligt at skifte gear og dermed komme frem, hvor det før var umuligt. Opfindelsen skabte begejstring i transportbranchen, og virksomheden voksede hurtigt. I starten med last og varebiler men kort efter også bilvæddeløb og simple motorløb var en succes for Renault. Datidens bilbranche var pionerernes tid, og historien rummer en mængde spændende eventyr, som her i 2018 giver 120 års jubilæet et imponerende skær.

Folk, der var unge i efterkrigstiden, glemmer næppe deres første tur i den smagfulde, sporty og gennemførte Dauphine.

”Et andet eksempel er hyrevognene. I Danmark husker de fleste Mercedes Benz for deres dominans på markedet, men historisk fylder Renault faktisk mindst lige så meget – også i Danmark. Sådan er der mange eksempler, hvor Renault har satset globalt og ligget i toppen internationalt men uden at gøre så meget notits af sig herhjemme,” forklarer Renaults PR & Communications Manager, Søren Ignaz.

Succesfuld sammenhæng mellem interiør og eksteriør

Når danskerne oplever det anderledes, kan det hænge sammen med, at Renault på trods af den internationale succes og størrelse i Danmark gennem mange år blev importeret via Volvo. Helt indtil 1. januar 2008 var Renault et mindre mærke i Danmark – hvilket der lige siden er blevet lavet kraftigt om på. I dag er næsten hver 10. bil fra Renault i Danmark. Siden 2013 er det Renault ejede Dacia også en del af netværket, og danskerne har især taget den rustikke Duster model til sig.

Mærkets største succes i alle de 44 lande, Dacia sælges i.

Også i Danmark var efterkrigstiden præget af små tilgængelige biler, og den chikke men tilgængelige Renault Dauphine fik sit folkelige gennembrud. Folk, der var unge i efterkrigstiden, glemmer næppe deres første tur i den smagfulde, sporty og gennemførte Dauphine. Faktisk var modellen så populær, at Danmark var det land i verden der importerede flest Daphiner i slutningen af 1950´erne. 4CV og Dauphine kan generationer senere stadig huskes som Renaults første store folkelige succes, men de var faktisk kun startskuddet til en lang række klassikere, der via Renault 4, Renault 5, 12 og 16 rent statistisk var en del af næsten hver anden families eje op gennem 60´erne og 70´erne. Oliekrisen fra 1972 gjorde samtidig sit til, at billige små praktiske biler igen blev de mest udbredte.

Benzin i blodet

Renault-familien har fra starten ikke overraskende benzin i blodet. Så sideløbende med at virksomheden udvikler køretøjer til mange forskellige formål og tjenester, satses der fra 1976 naturligt på Formel 1. Efter sejr på Le Mans i 1978 skulle F1 erobres, og en gylden periode fra 1979-1983 satte Renault forrest på motorsportslandkortet og viste verden, hvad virksomheden var i stand til. I dag er Renault stadig med i Formel 1 med eget team.

”Planen er igen at vinde VM senest i 2022 – desværre ikke i Danmark, selv om timingen kunne have været god,” smiler Søren Ignaz.

En bil til begge køn

De fleste biler har enten et DNA, der er meget maskulin og fuld af hestekræfter og sport, meget feminin eller meget praktisk og familiefokuseret. Renault har de seneste 20 år forsøgt at udvikle en recept, der rummer det hele i en og samme bil.

Renault er en unisex bil. Den appellerer til begge køn og formår at forene det praktiske med det æstetiske.

”Renault er en unisex bil. Den appellerer til begge køn og formår at forene det praktiske med det æstetiske. Vi tænker innovativt, funktionelt og form i samme model – og vi tænker begge køn ind i samme bil,” siger Søren Ignaz og uddyber eksempler på målgruppeorienteret design, der omfavner begge køn:

”Vi var de første i Europa, der i 1984 med Espace for alvor lancerede en bil med syv sæder. Og ikke mindst en bil, der både så godt ud og kørte godt samtidig. Vi var også de første, der havde skuffer under sædet i bedste IKEA-stil og flyborde bag på stoleryggen osv. osv. Det er alt sammen eksempler på at forene kundernes behov med æstetik og økonomisk formåen i et og samme produkt. Samtidig arbejder vi med, at hvis man ikke har råd til den største model, så får man det samme DNA ved at vælge den mere økonomiske udgave,” forklarer Søren Ignaz.

Sammen med sine kolleger fra Renault og Dacia står han for 10 procent af handlen på det danske bilmarked svarende til ca. 25.000 solgte biler om året og næsten 11 millioner biler globalt, hvilket altså gør Groupe Renault til verdens største.

Renault Group

Fra at være en udelukkende fransk virksomhed ekspanderer Renault og indgår en global alliance sammen med Nissan og Mitsubishi Motors, der i dag er verdens største og stærkeste automobil-alliance. Det tværkulturelle partnerskab giver muskler til at tænke endnu mere innovativt, og det giver mulighed for både at levere biler til den almindelige dansker og til motorsportssegmentet, som fortsat er en del af Renaults DNA. Alene i 2017 har parterne til sammen solgt næsten 10,7 millioner køretøjer over hele kloden i næsten 200 forskellige lande. Med den eldrevne Renault Zoe, der i 2016 og 2017 var verdens mest solgte el-bil viser Renault igen vejen forrest og er fantastisk godt rustet til de kommende års fokus på klima og miljø – en kamp hvor Groupe Renault igen vil vise hvad innovation og globalt lederskab vil sige.