Sponsoreret indhold fra

Kommer du også til at gøre det? Tal med de rigtige om trivsel på arbejdet

Du er sikkert selv kommet til det. Ellers har du med garanti lagt øre til det, når kæresten, søsteren eller vennen fortæller dig om problemer på arbejdspladsen. Mens det er begrænset, hvad man kan gøre ved problemerne privat, er det derimod på arbejdspladsen, der kan tages affære, derfor giver Velliv Foreningen nu igen i år mulighed for at søge om 10.000 kroner til et event på din arbejdsplads, der tager hånd om samtalen om trivslen.

Dårlig stemning på morgenmøderne. Frokostpauser, hvor der går for meget arbejdssnak i den. De mange tjenester, du gør, men ikke føler, du får igen.

Problemerne på en arbejdsplads kan være mange, og du kender måske til at dele dem med dine nærmeste – eller at du er den, det bliver delt med.

Og hvad er der så at gøre, udover at lytte og forsøge at give råd om en muligvis kompleks situation, man er langt væk fra til dagligt?

Selvom det naturligvis kan være rart at ”lufte ud” privat, er det først og fremmest på arbejdspladsen, at der skal tages hånd om trivslen på arbejdet. Det giver Velliv Foreningen nu arbejdspladser mulighed for i forbindelse med Danmarks Mentale Sundhedsdag 10. oktober, hvor der kan søges om 10.000 kroner til et event.

”Vi håber, at rigtig mange arbejdspladser har lyst til at være med, og Danmarks Mentale Sundhedsdag kan være en anledning til at sætte gang i samtalen om arbejdstrivslen,” siger Lars Bo Pedersen, programchef hos Velliv Foreningen.

Sidste år blev 667 virksomheder udvalgt ud af de 991, der ansøgte, hvilket samlet gav 6,5 millioner kroner i støtte, så tøv endelig ikke med at ansøge.

Efter jeres behov

Det er jer, arbejdspladserne, der bestemmer, hvad dagen skal bruges på. Samtaler om stress eller samarbejde, tonen på fælleskontoret eller noget helt andet. Alle arbejdspladser kan søge 10.000 kroner til at afholde et event på dagen eller i dagene omkring, og sidste år blev 667 virksomheder udvalgt ud af de 991, der ansøgte, hvilket samlet gav 6,5 millioner kroner i støtte. Så tøv endelig ikke med at ansøge til støtte til et event, hvor en lang række konsulenter også har meldt sig klar til at hjælpe med foredrag, workshops eller andre aktiviteter.

Foreningen Velliv har inviteret arbejdspladser til at ”fejre” Danmarks Mentale Sundhedsdag siden 2018. Men selvom I har deltaget før, opfordres I og alle andre stadig til at søge om 10.000 kroner. Ansøgningsfristen er den 3. juni 2022, og alle ansøgere får svar 1. juli.

Længere tidsrum

Velliv Foreningen har flyttet ansøgningsperioden for Danmarks Mentale Sundhedsdag til før sommerferien, så arbejdspladserne har længere tid til at planlægge dagen, som vel at mærke ikke skal afholdes på selve dagen, men i perioden 8. til 16. oktober.

Der har været alt fra en mandsdomineret IT-virksomhed, der brugte dagen på at tale om svære emner, til en snak om psykologisk tryghed i en kommune, et murerfirma der satte fokus på medarbejdernes trivsel og til en snak om vigtigheden af aktive pauser i en travl start-up virksomhed. Du kan finde mere inspiration fra tidligere events her.

Hos Soundboks blev 35 ansatte på Danmarks Mentale Sundhedsdag 2021 klædt på til at holde flere sunde pauser.

Hannah Johnson, som er Organisational Development Lead hos Soundboks, fortæller om dagen:

“Pleaz satte fokus på, hvorfor det er så vigtigt at holde pauser på en arbejdsplads. Pauser er ikke altid en accepteret del af hverdagen, men nærmest noget, man skjuler. Især i en startup virksomhed som vores, kan der være en opfattelse af, at vi skal arbejde hårdt hele tiden”.

Med oplægget fra Pleaz blev der sat fokus på, at pauser er sunde og også kan være sociale. De ansatte fik lov at prøve forskellige videoguides med øvelser i åndedræt, meditation og udstrækning, og også sjove og sociale øvelser, som fik smilet frem. 

På spørgsmålet om, hvorvidt midlerne til den mentale sundhedsdag har gjort en forskel i virksomheden, siger Hannah Johnson:

”Jeg kan faktisk se, at flere står op ved deres skriveborde, og jeg er gået forbi møderum, hvor folk i fællesskab er i gang med én af de sunde pauser. Jeg kan simpelthen se, at folk implementerer det i deres hverdag”.

Det bliver ikke sidste gang, virksomheden sætter fokus på mental sundhed på arbejdspladsen, fortæller Hannah Johnson videre:

”Det er vigtigt for os, at man har sit hele jeg med på arbejde. Og det er vigtigt, at man er åben, hvis man har problemer med sin mentale eller fysiske sundhed. Vi ønsker, at det en del af kulturen, at vi taler om det.”

Sanne Ravn, chefkonsulent i Sekretariatet, Jobcenter Horsens: Dagen har gjort en stor forskel for os, fortæller hun. Relationerne er styrket, vi kan tale om andet end job, og der er mere sjov i hverdagen. Det var vigtigt for os at have en hel dag sammen og komme væk fra kontoret – i nye inspirerende omgivelser.

Juster efter jeres arbejdsplads

Med andre ord spænder det bredt, hvad der er mulighed for, men selvsagt også, hvad der er behov for. Hvis tre gode venner har en start-up virksomhed og kender hinanden indgående, vil der være andre mekanismer i spil end på et storrumskontor, et fagcenter i en kommune eller i håndværkerfirmaet, der er ude hos kunder.

Til inspiration kan I besøge www.danmarksmentalesundhedsdag.dk og finde mere under ”inspiration til event” – og når I eventuelt når videre i processen på ”find udbyder”.

På hjemmesiden er der også praktisk info om ansøgningen til et event i forbindelse med Danmarks Mentale Sundhedsdag, der altså finder sted d. 10. oktober – men hvor dagen kan afvikles mellem 8. og 16. oktober.